2008

But all I know is: there’s something new this year
All I know is there’s something new real near


Så var det återigen dags för min sammanfattning av musikåret. Jag har varit väldigt inkonsekvent om hur denna sammanfattning borde vara utformad, den enda konstanten är att det skett i listform med minimalt utbud av motiveringar av mina val. I år tänkte jag göra tradition av fjolårets topp-15-lista, med tillägget av en kort kommentar för topp 7. Så without further ado:

Årets 15 bästa skivor.

01. Glasvegas - s/t
Som ett soundtrack till ett regnigt, mörkt men likväl vackert Glasgow. Samtidigt både Spectorian och Strummeresque. Rättfärdade hajpen ännu mer med det påföljande julalbumet.

02. Joel Alme - A Master of Ceremonies
Årets bästa melodier med underbara stråkar och poetiska texter som ändå går rakt på sak och träffar helt rätt.

03. Håkan Hellström - För sent för edelweiss

Varierad ljudbild/produktion, men ändå med helhetskänsla. Gammal är äldst, fast ändå bara 34. Tro och tvivel för en lång, lång tid inför långa vägar, men inte skyldig nån nåt.

04. Nordpolen - På Nordpolen
Tonårsångest i helt ny kostym. Synthmattor som från Gbg och deppig sång på rikssvenska är en mix som funkar ypperligt för mig.

05. Vampire Weekend - s/t

Nya band från Brooklyn fanns det många av och en del klumpades ihop till nån sorts 'World Music Revival''. Den största hajpen blev kring detta band, vars debutskiva verkligen är en riktig poppärla med en spännande mix av influenser.

06. No Age - Nouns
Kalifornienduons försök att dränka det repetiva slamret från trummorna med gitarrens feedback åstadkommer en mäktigt högljudd upplevelse. Det åstadkommer samtidigt otroliga poplåtar. Vrid volymen förbi max, för det gör No Age.

07. Hello Saferide - More Short Stories From Hello Saferide

Annika har nu varit med på mina fyra samtliga årssummeringar. Det förtjänar hon. Stort plus för Andreas Mattsons produktion.

08. M83 - Saturdays = Youth
09. Markus Krunegård - Markusevangeliet
10. Primal Scream - Beautiful Future
11. Hästpojken - Caligula
12. Vivian Girls - s/t
13. Fleet Foxes - s/t
14. Bon Iver - For Emma, Forever Ago
15.
Crystal Stilts - Alight of Night

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback