Nytt uppslag till nytt inslag

Hej och välkomna till min lilla temastuga som syftar till att avhandla exempel på mer eller mindre snygga stölder, plagiat, referenser, blinkningar, samplingar och dylikt rörande det populärkulturella fenomenet musik. Detta för att upplysa om den känsla jag ibland får uppleva de tillfällen jag slår på radion och lyssnar på lite "ny" musik. Jag får också något nytt att blogga om vilket kan öka inläggsfrekvensen en aning utan att jag för den skull tvingas skaffa ett liv värt att berätta om.

Först ut får den gode Moneybrother äran att vara. Dels för att den tidigare Monster-frontmannen efter fyra soloskivor fortfarande lever med det stående omdömet "han sjunger som Springsteen" och jag vill visa att han även sjunger precis som vissa andra, dels för att jag både har fler Monebrotherexempel och fler sommarhit07exempel. Eller ett av varje, i alla fall på rak arm. Låten med Moneybrother är då den smärre sommarhiten Just Another Summer.

Moneybrother - Just Another Summer

Versen/bryggan till refrängen låter snarlikt låten Oliver's Army från Elvis Costellos skiva Armed Forces. I alla fall i mina öron. För övrigt ska enligt Costello själv låten vara inspirerad av Abbas musik.

Elvis Costello - Oliver's Army

Efter ungefär 2 minuter av Just Another Summer stannar musiken för att sedan börja om med ett andra intro. Detta liknar Clashs båda låtar Clash City Rocker och Guns on the Roof, men kanske mest låten Capital Radio. Röstlikheterna med Clashsångaren Strummer har nämnts närapå lika mycket som de med Springsteen, dessutom har Clashgitarristen (och ibland sångare) Mick Jones sagt att Anders Wendin sjunger mer som Joe Strummer än Joe Strummer själv. Se Roots Rock Rebel för exempel på detta.

The Clash - Capital Radio (live)

Haha, det värsta är ju att jag kommer att upprepa den här pretensiösheten. Det är både roligt och jobbigt att vara jag.


Kommentarer
Postat av: syster

haha, någon har lite för mycket fritid?
orkar inte kika på jotob nu, men jag vet hur rätt du har. inte illa.
annars är boys are back in town-flirten my li'l girl's... rätt nice. om än mer uppenbar/lättfunnen.
ciao, nu ska jag göra kväll.

Postat av: Tovis

It's why we love you Råbert, it's why.

2007-10-18 @ 16:31:50
Postat av: Elba

puss darling

2007-10-21 @ 15:54:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback