Disney!

Jag såg Robin Hood förut, och insåg att de bästa referenserna är självreferenser. Återkommer till detta strax. Nu har jag läst på lite och lärt mig att Robin Hood är den första Disneyproduktionen som påbörjades efter Walt Disneys död. Dessutom var företaget/bolaget inne i en finansiell svacka och detta gjorde att man i flera scener valde att återanvända tidigare material. Jag tror dock att en del av dessa återanvändningar kan vara hyllningar till Walt också.

Först en del likheter med andra filmer från Disney:
Robin Hoods och Peter Pans outfits.
Lille John - Baloo (förutom utseendet har samma skådis bägges röster - både på svenska och engelska)
Sir väs - Kaah (t.o.m. hypnosen)
Gamarna är också en likhet med Djungelboken.
Ett återanvänt skämt från samma film är när en elefant ska trumpeta men får snabeln fasthållen och tilltäppt.
Tydligen ska kyrkklockorna vara samma ljudklipp som i Askungen.

Jaja, nu får det kanske räcka med strunt... Det jag närmast tänkte på var ju den otroligt rolig självrefererandet i dansscenen i Robin Hood, det är ju underbart!

Phoney King of England

Efter 1.41 dansar Lille John och Lady Kluck som Baloo och King Louie här nedan efter 3.17, lite senare lånar samma två lite fler moves.

I Wanna Be Like You

Robin Hood och Marians korta dans lånar från Aristocats (kanske också katten i bandet samt hundens sjysta solbrillor?), detta är dock så kort att det är frivilligt att jämföra. (Till skillnad från alla andra länkar som någonsin kommer att skrivas ut här!

Everybody Wants to Be a Cat

Bäst är ändå Snövit-lånet efter 2.07 (bandet känns också rätt Snövit), jämför med i tur och ordning 0.20, 1.56, 2.40 och 3.53

The Silly Song

Det är så snyggt!

Kommentarer
Postat av: Sara

Grattis på födelsedagen:D

2007-10-30 @ 18:32:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback