Egen studietid

"Egen studietid" är ett skönt begrepp som existerar på skvadern, det kan förenklat beskrivas som en applicering av devisen "frihet under ansvar" i en studiesituation. Eleven vet bäst vad den behöver arbeta med, och gör därför effektivare val i fråga om användande av studietid än vad ansvarig lärare skulle kunna. Det ger även mig som elev stora möjligheter att utöva andra friare aktiviteter vid sidan av mitt skolarbete.

Friheten vid studieplaneringen gör min skolsituation roligare, eftersom jag slipper styras av auktoritära lärare. Tyvärr är skolan i övrigt rolig, fina aktivitetsmöjligheter i elevrummet, trevliga kamrater osv. Detta leder därför till att det är enkelt att slacka bort all tid. Om istället omgivningen skulle vara tråkig, skulle jag enkelt kunna fokusera på mina studier.

Med detta som bakgrund överväger jag starkt att starta en kampanj som ska gå ut på att göra skvadern tråkigare, för elevernas bästa!


För att vissa att detta inte är en av min hjärnas försvarsmekanismer som ett resultat på diverse matteplaneringar och psykologiarbeten ska jag utföra experiment. Experimentet är enkelt att utföra men kräver att nedan uppskrivna händelser inte får inträffa, då faller experimentet totalt ihop.

Oskar får EJ läsa denna post före dagens slut
Oväntade händelser såsom dödsfall, kärlek eller akut sjukdom eller skada får ej drabba någon av experimentets berörda personer.

För att försöka överlista Oskars läslusta ska jag därför publicera framemot eftermiddagen. Punkt 2 är svår att överlista men jag ska göra allt som står i min makt.

Under måndagen den 16 oktober som är en dag helt fylld av egen studietid har följande saker inträffat:

9.00 Robin anländer till skolan
9.03 Robin köper kaffe
9.15 Robin börjar blogga

Under måndagen den 16 oktober kommer följande saker att inträffa:

~9.30 Oskar anländer till skolan
~9.31 Oskar kommenterar Robins outfit
~9.32 Robin kommenterar Oskars nya cardigan
~9.33 Biljard föreslås
~9.34 Biljard spelas
~9.55 Cafeteriabesök övervägs
~10.20 Plugg
~11.00 Lunch
~11.34 Biljard
14.00 Fika
~15.20 Plugg
15.53 Bussresa till staden
~16.02 Går på stan.

Kommentarer
Postat av: tove

hahahaha

En sådan självkännedom voro sällan skådad!

Så hur gick det sen?

2006-10-16 @ 20:59:59
Postat av: ellie

är du så synsk som du verkar?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback